#37: Karen Land Hansen: GhostSwimmer
26. april – 1. juni 2019

Fernisering d. 26. april kl. 17-20

Havets dyb, og de mysterier det rummer, har altid haft en stærk fascinationskraft på mennesket. Til udstillingen GhostSwimmerhar den danske kunstner Karen Land Hansen arbejdet sig hen imod en nyfortolkning af havlandskabet som motiv i kunsten. Hendes serielle papirværker kredser om havlandskabet og det undersøiske, som det ser ud i vores samtid, hvor teknologi og natur mødes og i stigende grad flyder sammen.

Karen Land Hansen er optaget af forholdet mellem menneske, natur og teknologi – af hvordan vi mennesker udvinder, omformer og bearbejder naturen og dens ressourcer. I kontrast til emnets højteknologiske karakter skaber kunstneren enkle, organiske og lavteknologiske værker. Akvarel, det grafiske tryk og de små udskæringer bringer værkerne tæt på os og vores fornemmelse af det nære og fysiske. Papirarbejderne kredser om det taktileved at arbejde i flere niveauer og værkerne fremstår sanselige og skrøbelige i deres enkelhed, mens deres motiviske indhold peger et andet, fjernt og mere sterilt sted hen.

Værkerne tager udgangspunkt iny forskning og innovation i undersøisk teknologi, hvor menneskeskabte enheder med kunstig intelligens enten arbejder ubemandet eller fungerer autonomt uden direkte menneskelig indblanding.

I arbejdet med udstillingen GhostSwimmer har Karen Land researchet og indsamlet billeder, videoer og tekster fra undervandsteknologiens verden. I den blå verden under os, som virker tilforladelig på overfladen hersker nemlig nutidens og fremtidens undervandsrobotter, maskiner og radarsystemer samt biomimetiske dyrelignende robotter og droner, der ligner havets velkendte væsner. Disse hybride robot-havdyr er skabt af højteknologisk udstyr og dækket af hjerteceller fra levende rotter.

Alt det indsamlede materiale har Karen Land Hansen omformet til portrætter fra havets dyb – en robot-rokke, en haj-tun med navnet Ghost Swimmer, en skildpadde med kaldenavnet Turtle Bot mfl. Hver især bliver de brugt med specifikke interesser for øje – det være sig til at assistere ved olieboringer, til militær brug eller for at overvåge havbundens tilstand. Værkernes motiver fungerer både som konkrete referencer og som mere universelle former og metaforer. Gennem arbejdet med materialet forskyder motiverne sig langt væk fra det specialiserede emne. Derved opstår nye betydningslag og værkerne får et flertydigt udtryk.

Karen Land Hansen har til udstillingen skabt 15 nye papirværker, der arbejder med en kombination af tre elementer: træsnit, collage og akvarel. Alle de væghængte værker inkorporerer træsnittet, nogle i kombination med akvarel eller collage, andre med en blandteknik af alle tre medier. Desuden præsenteres kunstnerens unika artist book med titlen ’The Sea Is a Treasure’, som indeholder en samling af akvareller. ’The Sea Is a Treasure’ er samtidig titlen på et fortsat projekt (2016-) i forskellige former og medier, og udstillingen GhostSwimmerer en del af dette projekt.

Karen Land Hansen dimitterede fra The Royal College of Art i London i 2003. Hun har siden haft base i København og udstillet aktivt i ind og udland. Hun arbejder ofte stedsspecifikt og i forskellige værk-rækker, der tager udgangspunkt i et særligt vidensområde, en konkret begivenhed eller et sted. Senest har hun i 2018 lavet en permanent, stedsspecifik installation til Aarhus Bugt. Hun har modtaget en række af legater og modtog sidste år et legat fra Anne Marie Telmanyi født Carl Nielsens fond.

Velkommen til fernisering d. 26. april kl. 17-20 i Nansensgade 35, Kbh K